Vraag:
Hoe bepaal ik de juiste positie voor mijn fietsstoeltje?
ire_and_curses
2010-08-26 01:09:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik heb last van IT-bandproblemen aan mijn buitenste knie, waarvan ik vrij zeker ben dat ze werden veroorzaakt door te veel zithoogte. Ik heb de stoel verhoogd op advies van een vriend die zei dat een hogere stoel meer kracht geeft bij elke slag.

Met vallen en opstaan ​​heb ik gedurende een aantal maanden een (lagere) zithoogte gevonden die lijkt te zijn acceptabel, maar ik krijg nog steeds af en toe een steek als ik veel fiets, dus ik vermoed dat het nog niet helemaal klopt.

Is er een goed begrepen manier om de beste hoogte voor een fietsstoeltje correct te bepalen? Zijn er andere factoren dan de zithoogte die belangrijk zijn om te overwegen?

Zorg ervoor dat uw knieën niet naar binnen of naar buiten gaan - naar of weg van het midden van de fiets - wanneer ze zich op het bovenste deel van de slag bevinden, en zorg ervoor dat ze niet zijwaarts wiebelen op het aandrijfgedeelte van de beroerte.
Zeven antwoorden:
#1
+19
Dustin Ingram
2010-08-26 01:20:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Voor een snelle pasvorm is het algemene doel om de zitting hoog genoeg te houden zodat u een bijna volledige beenverlenging kunt krijgen, zonder de knie te 'vergrendelen'.

Over een lange periode, als u merkt dat u knie-, voet- of heuppijn heeft, probeer dan kleine aanpassingen aan het zadel te maken, ongeveer 0,5-1,0 cm per keer, omhoog, omlaag, naar voren of naar achteren. Als de pijn erger wordt, probeer dan de andere richting. Geef het wat tijd, en uiteindelijk zou je een pijnloze positie moeten vinden.

Een tip die ik onlangs kreeg van een vriend met een soortgelijk probleem bleek interessant: Degenen onder ons die mannen zijn, 'kleden' zich meestal links of rechts. Voor hem verlichtte het uitlijnen van zijn zadel met de neus iets uit het midden gedraaid (weg van de richting van 'aankleden') al zijn knie-ongemak!

Waarschijnlijk voor de hand liggend, maar was het zadel naar of van de richting van 'aankleden' gedraaid? Ik zou dat zelfs geen minuut verkeerd willen doen.
-1
Interessant punt over aankleden - had nog nooit een comfortabele positie gevonden voor dat deel van de anatomie terwijl hij op het zadel zat. En ik vind ook dat fietsen betekent dat je de neiging hebt om niet de ene kant of de andere te kleden, maar heen en weer stuitert ...
@Dustin, wat is "dressing"?
De keuze van welk broekspijp de mannelijke bungelende stukjes naar beneden gaan.
#2
+12
Nik Reiman
2010-08-27 16:35:55 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het beste advies dat ik over dit onderwerp heb gehoord, is om comfortabel op de fiets te zitten terwijl je je hiel op het pedaal plaatst. Schuif de stoel omhoog totdat uw been volledig is gestrekt en draai de stoel vervolgens vast. Op deze manier wordt het been bij volledige extensie slechts licht gebogen als de bal van de voet op het pedaal staat.

Je wilt absoluut niet dat het been volledig wordt gestrekt tijdens het trappen, of anders wel doe je knieën pijn.

Hier zijn enkele andere handleidingen over het onderwerp:

#3
+9
Jared Harley
2010-08-26 01:28:44 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Afhankelijk van hoeveel je fietst, kun je overwegen om je fiets professioneel te laten passen bij een fietsenwinkel.

Mijn vrouw kreeg een gratis pasvorm toen we haar Dolce kochten bij Peleton Cycles, maar ze vertelden me dat ze iedereen voor ongeveer $ 70 op hun fiets zouden passen. Het is prijzig, maar als je constant op je fiets rijdt, is het misschien het geld waard.

Het kostte ze ongeveer een uur om op de nieuwe fiets van mijn vrouw te passen - ze maten de hoek van haar knie tijdens de slag, deed knie-voet uitlijning, verstelde haar zithoogte, herpositioneerde en gaf haar een nieuw hoofd, deed een bilspiertest en kreeg de juiste maat voor haar zitbeenderen 1 , en ging zelfs zo ver als het aanpassen van de hoek van haar remmen zodat ze gemakkelijker te bereiken waren. Daarna, na dat alles, sturen ze je naar huis om een ​​paar weken op je fiets te rijden en dan kom je terug om ze te vertellen wat je dwarszit, en ze passen het nog wat aan.

1 Dit was het eerste wat ik deed voor mijn fiets, waardoor rijden zoveel comfortabeler werd.

#4
+5
heltonbiker
2011-10-05 18:22:54 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Aangepast uit de Brooks-catalogus:

  1. Pas je zadel omhoog, maar niet zo veel dat je je heupen heen en weer moet kantelen om de pedalen volledig uit te kunnen schuiven;
  2. Stel uw zadel naar voren af, maar niet zo veel dat u voelt dat uw lichaam naar voren wordt geslingerd terwijl u hard trapt;
  3. Stel de neus van uw zadel naar beneden bij, maar niet zo ver dat u over uw handen naar voren glijdt.

Ik vind dat de "numerieke fietsaanpassing" -methoden niet altijd werken, en ze houden geen rekening met de voorkeur van de rijder, het comfort en de interpersoonlijke variabiliteit. Op sommige van mijn fietsen is de beste positie waarmee ik uiteindelijk ga zitten in strijd met een aantal wijdverbreide pasregels.

Wat mij betreft, een goede manier om de pasvorm van het zadel te meten, is door zonder handen te rijden: dat zou kunnen. in staat zijn om het "bijna" comfortabel te doen. Als het comfortabeler is om zonder handen te rijden dan in de normale positie, staat het zadel te achter en / of te neus omhoog. Als het moeilijk is om het evenwicht te bewaren, kan het te neus naar beneden en / of te naar voren zijn.

Eindelijk hebben de vorm van het zadel en de geometrie van de voorkant (stuur, vork, enz.) Enig effect bij het afstellen van het zadel. , Denk ik.

#5
+2
Alex Reitbort
2010-08-26 01:14:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Als je fietst, moet je been bijna recht zijn als het pedaal is ingedrukt, maar niet helemaal. Het moet een lichte knik in de knie hebben.

+1 Bijna mee eens; zet je hiel op het pedaal en nu moet je been bijna helemaal gestrekt zijn.
+1 Daar ben ik het mee eens. Kunt u echter meer details aan dit antwoord toevoegen? Waarom zou het precies zo moeten zijn? Dit is mij altijd verteld, maar niemand heeft echt gezegd waarom.
(uit het geheugen - niet de wetenschap) - Het gaat over de extensie die je krijgt als je met je spieren naar beneden duwt ... Hoe "rechter" je je been kunt maken, hoe meer kracht je uit je neerwaartse duw kunt halen.
Mee eens, kan wat meer details gebruiken.
#6
+2
Glenn
2010-10-02 09:34:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Een ander ding om te overwegen is dat wanneer uw dijen parallel aan de grond zijn, de voorkant van uw knie over de as van het pedaal moet breken, dus zorg ervoor dat uw stoel ver genoeg naar achteren staat

#7
+2
user4975
2012-12-17 03:57:52 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het zadel kan zowel naar voren als naar achteren worden bewogen, naast het omhoog of omlaag brengen. Hier is een link van Sheldon Brown over de aanpassingen van een zadel aan de berijder op de fiets.

http://sheldonbrown.com/saddles.html



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...