Vraag:
Wat is de beste manier om mijn maximale hartslag te berekenen?
Richard Tasker
2010-08-26 12:19:36 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik weet dat er een aantal berekeningen zijn (220 - leeftijd etc.) voor het berekenen van max HR - zijn er betere formules of empirische manieren om te berekenen?

Dit lijkt mij off-topic. Het gaat meer om fitness / fysiologie dan om fietsen; kan net zo goed van toepassing zijn op elke andere aërobe activiteit, zoals joggen
@freiheit: Ik heb deze nu net opgemerkt. Ik zou zijn overeengekomen, dit is off-topic omdat het niet specifiek fietsgerelateerd is, maar de vraag is beantwoord.
Drie antwoorden:
#1
+5
user313
2010-09-12 13:00:41 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Hier is een link met verschillende methoden voor het berekenen van de maximale hartslag. De oorspronkelijke "220-Age" -methode is tot stand gekomen op een zeer 'off the cuff'-manier, en andere hebben nieuwe berekeningen ontwikkeld. Op de site die ik heb gelinkt, worden de HR-berekeningen geciteerd en de site bevat rekenmachines om cijfers in te toetsen. Deze berekeningen zijn hoe dan ook een schatting, aangezien individuen boven het geschatte maximum kunnen gaan of het nooit kunnen bereiken.

http://www.brianmac.co.uk/maxhr.htm

U kunt ook een nauwkeurige beoordeling krijgen in een sportlaboratorium, maar dat is duur.

#2
+5
geoffc
2010-08-26 18:00:55 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik denk dat het op een fiets moeilijker zou zijn om de maximale hartslag te bereiken, maar tijdens het hardlopen is het gemakkelijk. Zoek een heuvel (zeg 1/2 km lang) die redelijk steil is. Doe een warming-up voor 20 minuten hardlopen en begin met heuvelherhalingen. Streef naar een tempo waarin je ongeveer 6 herhalingen kunt doen.

Doe de eerste drie met toenemende passen, en begin dan voor 4 en 5 met pushen tot het maximale dat je aankan. Zoals Jensgram in zijn antwoord zei, duw tot je bijna flauwvalt, of overgeeft, of wat je lichaam ook gebruikt om te zeggen dat je moet stoppen.

Dit is behoorlijk verdomd dicht bij je maximale HR. Functioneel tenminste, voordat je lichaam op en neer gaat.

Max HR verschilt afhankelijk van de sport die je doet, meestal is het hoger bij hardlopen dan bij fietsen omdat je meer spiergroepen gebruikt. Ik denk dat de empirische test de beste is.
Als je Max HR definieert als "Zo hoog als het gaat voordat je sterft", dan zou het sportonafhankelijk moeten zijn. Als je het functioneler definieert van hoe je kunt gaan voordat je de man vermoordt die je de test laat doen, dan ben je zeker afhankelijk van sport!
#3
+3
jensgram
2010-08-26 14:25:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Als vuistregel heb je gelijk over het "220-minus-leeftijd" -gedoe. Ik heb gemerkt dat dit de afgelopen 3-4 jaar behoorlijk nauwkeurig is.

Empirisch zegt u? Houd geruime tijd een gematigde snelheid aan en pas dan jezelf aan tot je bijna flauwvalt. Dat zou een nauwkeurige indicatie moeten geven van uw maximale HR :)

D.w.z. de maximale HR is individueel, dus u kunt uw eigen maximale HR vinden door deze te behalen. Geen enkel model of berekening kan iets anders zijn dan een "beste schatting".



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...